معرفی سیستم VRF


معرفی سیستم VRF :

 

VRF   اسم علمی و مخفف    Variable Refrigerant Flow یکی از سیستم های پیشرفته HVAC  و مناسب برای ساختمانهای مسکونی – اداری – تجاری به شمار میرود .

سیستم VRF  اولین بار توسط شرکت ژاپنی دایکین DAIKIN  اختراع و معرفی شد و در ادامه راه شرکت های دیگز از جمله MIDEA  هم به پیشرفت و تولید و طراحی و معرفی به بازار این سیستم پیوستن.

 

ساختار سیستم VRF

سیستمی شامل یک یونیت خارجی ( کندانسینگ یونیت متشکل از کمپرسور و کندانسور  ) که در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می شود و چندین یونیت داخلی ( اواپراتور و شیر انبساط ) که داخل ساختمان و در فضاهای مختلف تعبیه می گردد.

 

نحوه عملکرد سیستم VRF

در این سیستم مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی به انعشاب های مختلفی تقسیم و راهی یونیت های داخلی شده و بعذ از عبور از شیر ابساط وارد کویل سرمایشی DX    مخفف Direct Expansion  میگردد. از سمت دیگر هوای ورودی به یونیت داخلی

(هوای اتاق ) از روی کویل همان اواپراتور  عبور کرده و پس خنک شدن به اتاق دمیده می شود.

در سیستم vrf  نیز از سیکل تبرید کارنو استفاده می شود.

در فناوری VRF  بواسطه استفاده از کمپرسورهای اسکرال اینوتردار نرخ جریان FLOW  مبرد Refrigerant   ورودی  به کویل یونیت های داخلی متغییر Variable می باشد به این ترتیب با تغییر نرخ جریان مبرد براحتی امکان کنترل دمای هر فضا بطور جداگانه وجود خواهد داشت.

ساختار سیستم VRF

همان طور که در شکل فوق نیز مشخص می باشد یونیت های داخلی سیستم VRF  کاملا شبیه به فن کویل هستند با ایتپن تفاوت که بجای آب مبرددرون لوله های کویل جریان پیدا میکند.

سیستم VRF در حالت گرمایشی

یکی از ویزگل های این دستگاه این است که به طور همزمان می توند سیستم سرمایشی گرمایشی باشد

  • سیستم VRF دو لوله ای – هیت پمپ Heat Pump

در این روش که سیستم دو لوله ای شناخته میشود امکان گرمایش و سرمایش تمام زون ها اما نه به صورت همزمان وجود خواهد داشت.

 

  • در سیستم VRF سه لوله ای

 

در این روش که سیستم سه لوله ای شناخته می شود امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها به صورت همزمان وجود خواهد داشت . چنانکه هر یونیت داخلی به کمک یک جعبه برقی  SOLENOID BOX   که مجهز به یکسری شیرهای برقی می باشد از سه لوله مجزا شامل خط مایع LIQUID  مکش  SUCTION  و دهش DISCHARGE  منشعب می گردد.

 

 

مزایای سیستم VRF

  • با توجه به اینکه در صورت بکارگیری سیستم VRF برای هر اتاق یا فضای مشخص در ساختمان یک یونیت داخلی به طور جداگانه تعبیه می شود امکان کنترل دما در هر فضا  به شکل مستقل وجود خواهد داشت.

 

  • امکان سرمایس و گرمایش همزمان تمامی زون ها در نوع سه لوله ای

 

 

  • در مقایسه با بقیه سیستم های تهویه مطبوع مصرف برق کمتری دارد.

 

  • با توجه به عدم نیاز به یک یونیت خارجی به ازای هر یونیت داخلی ( برخلاف کولر گازی و داکت اسلیت ) به زیبای نمای ساختمان لطمه ای وارد نشده و فضای کمتری اشغال می گردد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *